Verkkokaupan perustaminen

Verkkokaupan perustaminen saattaa lähtökohtaisesti tuntua ylitsepääsemättömältä tehtävältä, mutta oikeiden työkalujen ja ohjeistuksen avulla lopputuloksena voi olla palkitseva ja taloudellisesti tuottava yritys.

Olitpa sitten aloitteleva yrittäjä tai kokenut konkari, oman verkkokaupan perustaminen saattaa laajentaa kohdeyleisöäsi merkittävästi ja siten kasvattaa liiketoimintaasi.

Tulemme tässä artikkelissa johdattamaan sinut oikeille urille niiltä osin, mitä verkkokaupan perustaminen itse sinulta edellyttää ja millaisia vaihtoehtoja sinulla on olemassa.

SISÄLLYSLUETTELO:

Myytävien tuotteiden tai palveluiden valinta, ja kohdeyleisö

Ei ole lainkaan huono idea lähteä liikenteeseen SWOT-analyysista. Kyseinen termi viittaa neljään englanninkieliseen sanaan, jotka ovat Strengths, Weaknesses, Opportunities & Threats.

Suomennettuna edellä mainitut sanat kääntyvät muotoon: vahvuudet, heikkoudet, mahdollisuudet ja uhat.

SWOT-analyysin tavoitteena on auttaa sinua arvioimaan tehokkaasti erilaisia potentiaalisia markkinarakoja ja tuote- tai palveluideoita. Kun SWOT-analyysi toteutetaan huolella, arvioiden sekä omaa uutta tai jo olemassaolevaa bisnesideaa että kilpailijoita, lopputuloksena voi hyvinkin olla strategia, joka lyö kilpailijat kartalta.

Tässä viisi asiaa, joita SWOT-analyysista voi seurata:

  1. Strateginen suunnittelu ja päätöksenteko: SWOT-analyysi luo perustan strategiselle suunnittelulle. Kun yritys tunnistaa omat vahvuutensa ja heikkoutensa, tarjoaa se mahdollisuuden tehdä harkittuja päätöksiä, jotka keskittyvät vahvuuksiin heikkouksien sijaan. Tällaisella ajattelulla resurssit siis keskitetään tarjolla oleviin mahdollisuuksiin, minkä lisäksi yritykseltä löytyy valmius myös mahdollisiin uhkiin.
  2. Kokonaisvaltainen ymmärrys bisneksestäsi: verkkokaupan pyörittämiseen liittyy teknologiaa, erilaisia toimintoja vuorovaikutteisuutta asiakkaiden kanssa. SWOT-analyysi antaa kokonaisvaltaisen kuvan yrityksesi kehityskohteista sekä kasvumahdollisuuksista.
  3. Laaja-alainen kilpailija-analyysi: erityisesti silloin, kun kyse on verkkokauppatoiminnasta, kilpailijoiden ymmärtäminen on elintärkeää. SWOT-analyysi ei kerro ainoastaan sinun yrityksestä, vaan tarjoaa arvokasta tietoa myös kilpailijoiden strategisista päätöksistä, sekä myös heikkouksista, tarjoten sinulle kilpailuedun.
  4. Trendeihin mukautuminen: kun lähdet mukaan verkkokauppabisnekseen, kyse on täysin omanlaisestaan ja nopeastikin muuttuvasta ympäristöstä. SWOT-analyysi auttaa sinua mukautumaan erilaisiin trendeihin nopeasti ja muuttamaan tarvittaessa bisnesmalliasi sekä markkinointistrategiaa.
  5. Selkeät tavoitteet: selkeiden tavoitteiden asettaminen voi olla jopa käänteentekevä asia yritykselle. SWOT-analyysi auttaa sinua asettamaan oikeanlaiset tavoitteet huomioimalla kehitettävät ja kasvuvalmiit alueet yrityksesi liiketoiminnassa – oli sitten kyse tuotevalikoiman laajentamisesta, asiakaspalvelun kehittämisestä, yrityksen näkyvyydestä verkossa tai jostain muusta.

Siinä, missä yrityksen vahvuuksien, heikkouksien, mahdollisuuksien ja uhkien ymmärtäminen on tärkeää, metsää ei näe puilta, mikäli oman verkkokaupan perustamisessa ei keskitytä asiakkaisiin eli kohdeyleisöön.

Sinun tulee siis ennen kaikkea hahmottaa, millaisia henkilöitä potentiaaliset asiakkaasi ovat ja rakentaa verkkokauppa heidän mieltymyksien mukaisesti. Muista kuitenkin ottaa huomioon se, että kohdeyleisösi voi laajentua, mikäli olet ottamassa verkkokauppatoiminnan jo olemassaolevan yritystoiminnan rinnalle tai esimerkiksi siirtymässä puhtaasti verkkoon.

Intohimo, haettavuus ja tuottavuus

Lähtökohtaisesti uudelle yritykselle, jolla on edessä verkkokaupan perustaminen, voisi suositella tuotteisiin tai palveluihin keskittymistä, mihin suhtautuu intohimolla.

Samaan aikaan on kuitenkin erittäin tärkeää ymmärtää, että intohimoinen suhtautuminen oman itsensä osalta ei yksinään riitä. Sen sijaan siihen rinnalle kaivataan niin kysyntä kuin myös sitä kautta muotoutuva tuottavuus.

Näistä kolmesta edellä mainitusta yksityiskohdasta kysynnän ymmärtäminen nimenomaan verkkokauppojen kohdalla tarkoittaa ennen kaikkea haettavuutta verkossa.

Yrityksen on siis äärimmäisen tärkeää määrittää omalle toiminnalleen kriittisimmät avainsanat, joita hakukoneiden käyttäjät todennäköisimmin käyttävät tuotteesi tai palvelusi löytääkseen, ja sen jälkeen tarkastella, miten paljon kyseisiä avainsanoja verkossa haetaan.

Brändin luominen: moni internetin käyttäjä valitsee uuden ja modernin brändin

Siirrytäänpä seuraavaan aiheeseen, joka on brändin luominen, hieman paremmin kokonaiskuvaa avaavan esimerkin kautta.

Kuvitellaan, että sinulla on esimerkiksi paikallisesti kivijalkamyymälässä auton varaosia myyvä yritys. Yrityksesi saatetaan hyvinkin tuntea paikallisten toimesta, jolloin siitä on kehittynyt jo eräänlainen paikallinen brändi. Tavoitteenasi on kuitenkin laajentaa bränditietoutta eli auttaa myös muualla asuvia potentiaalisia asiakkaita tuntemaan tuotteesi tai palvelusi.

Eikä vain Suomessa asuvia, vaan myös ulkomailla majaansa pitäviä.

Tällaisessa edellä mainitussa tilanteessa esimerkiksi visuaalisella näyttävyydellä ei välttämättä ole niin massiivista merkitystä, mutta verkossa on. Värimaailman tulee istua asiakkaiden mieltymyksiin, samoin logon, verkkokauppasi on oltava toimiva, domainin osuva ja siihen rinnalle tulevat sitten perinteiset toimivan yrityksen perusteet, kuten loistava tuote ja laadukas asiakaspalvelu.

Näitä edellä mainittuja asioita ei tule todellakaan tuottaa puolivillaisesti, vaan verkossa ja verkkokauppatoiminnassa oikeastaan kaikki vaikuttaa kaikkeen. Mikäli brändi ei nimittäin syystä tai toisesta miellytä potentiaalista kohdeyleisöä verkossa, tällöin laadukkaan ja arvostetun verkkokauppabrändin luomisesta tulee todella haastavaa.

Asiaa ei kuitenkaan kannata tarkastella niinkään uhkakuvana, vaan mahdollisuutena.

On nimittäin niin, että nimenomaan verkossa tapahtuvassa liiketoiminnassa erittäin tunnetut brändit, jotka ovat samanaikaisesti vanhanaikaisia ja jäykkiä, jäävät yllättävän usein uusien ja tuoreiden brändien jalkoihin. Toisin sanoen, moni internetin käyttäjä antaa uudelle brändille aidon mahdollisuuden vakuuttaa heidät.

Bränditietouden kasvattamisen kohdalla yksi tärkeimmistä asioista on aina laatu, koska jo pelkästään se käynnistää vanhan ja tutun puskaradion. Kun siis edessäsi on verkkokaupan perustaminen, tee aina kaikki viimeisen päälle, äläkä jätä ainoatakaan kiveä kääntämättä.

Hinta: mitä kuluja ja investointeja verkkokaupan perustamiseen liittyy?

Mitä maksaa verkkokaupan perustaminen?

Se, mikä verkkokaupan perustamisen hinta tulee olemaan kaikkien mahdollisten kulujen ja investointien jälkeen, riippuu mustavalkoisesti ilmaistuna täysin yrityksen tarpeista.

Mikäli sinulla on jo olemassa pyörivä yritys eli verkkokauppa tulee mukaan siihen rinnalle, tällöin saatat välttyä itsessään yrityksen perustamiseen liittyviltä kuluilta; toisin sanoen, vastaus paljonko maksaa verkkokaupan perustaminen -kysymykseen eroaa osittain uuden yrityksen perustamiseen liittyviin kuluihin verrattuna, mutta ei kovinkaan dramaattisesti.

Muun muassa seuraavat elementit kuuluvat, tai voivat kuulua, verkkokaupan perustaminen kustannukset -kategoriaan:

  • Toimi- ja varastotilojen ostaminen tai vuokraaminen
  • Postitus-/toimituspalveluihin liittyvät kulut
  • Kirjanpitokulut
  • Domainin eli verkko-osoitteen hankintakulut
  • Verkkokauppa-alusta ja verkkokaupan ylläpitoon liittyvät kulut
  • Maksutapapalvelut
  • Brändäys ja visuaaliset elementit
  • Markkinointikulut
  • Työntekijöihin liittyvät suorat kulut ja sivukulut

Tärkeää on myös muistaa se, että kaikki verkkokaupan perustamiseen ja sen toiminnan pyörittämiseen käyttämäsi tunnit ja resurssit loistavat poissaolollaan jossain muualla.

Juuri tästä syystä koko verkkokauppatoiminnan ulkoistaminen verkkokauppaoperaattorille saattaa hyvinkin olla fiksuin ratkaisu, mitä tulet koskaan tekemään.

Mutta siitä enemmän seuraavassa.

Mitä, jos kertoisimme, että olemassa on avaimet käteen -palvelu?

Kuten olet saattanut huomata, verkkokaupan perustaminen ei ole todellakaan mikään maailman yksinkertaisin tehtävä.

Ei etenkään silloin, kun tavoitteena on luoda menestyvä ja toimiva verkkokauppa, joka joko kasvattaa jo olemassaolevaa liiketoimintaa tai vaihtoehtoisesti on esimerkiksi käynnistyvän liiketoiminnan ydin.

Totesimme jo edellä nykyajan olevan etenkin siitä hienoa, että vaikka asiakkaiden vaatimustaso on kasvanut, samaan aikaan laadukkaan verkkokaupan luomiseen on olemassa lukuisia upeita työkaluja.

Ennen kaikkea, jokaisella verkkokaupan perustamista suunnittelevalla tai jo leikkiin lähteneellä on halutessaan suora pääsy alojensa kovimpien ammattilaisten pakeille.

Edellä mainittu ei kuitenkaan tarkoita sitä, etteikö verkkokaupan perustaminen olisi todella työläs prosessi; se vie valtavasti aikaa, koska erilaisia huomioitavia muuttujia, ja ylipäätään elementtejä, on niin valtava määrä.

Vaan, mitä jos olemassa olisi palvelu, joka tekee tästä kaikesta järisyttävän paljon helpompaa? Tai vaihtoehtoisesti hoitaa kaiken puolestasi avaimet käteen -periaatteella?

Onneksesi voimme kertoa, että tällainen palvelu on kuin onkin olemassa: eShop First.

Me olemme verkkokauppaoperaattori, ja käytännön osalta tämä tarkoittaa seuraavaa:

  • Haluatko yksinkertaistaa verkkokauppasi hallinointia ja samalla kasvattaa liiketoimintasi tulosta kasvavan myynnin ja pienentyneiden kustannusten muodossa? Check.
  • Kaipaatko asiantuntija-apua, uusia teknologioita tai vaihtoehtoisesti apua esimerkiksi digimarkkinoinnin, logistiikan ja muiden verkkokaupan avaintoimintojen osalta? Check.

Me autamme kaikkia suomalaisia yrityksiä ja yrittäjiä tilanteessa kuin tilanteessa – olit sitten perustamassa täysin uutta verkkokauppaa tai yksinkertaisesti laajentamassa jo olemassaolevaa liiketoimintaasi.

Ja ei, me emme rajoita palveluitamme vain kansallisella tasolla toimiville yrityksille, vaan myös kansainväliset markkinat on totta kai otettu huomioon.

Halutessasi me tarjoamme sinulle täysin valmiin pakettiratkaisun, jolloin verkkokaupan perustamisesta aiheutuvat stressitekijät putoavat minimiin. Voit nimittäin ulkoistaa kaiken meille.

Tässä tiivistetysti, muutaman sanan voimalla, kaikki se, mitä me verkkokauppaoperaattorina tarjoamme:

  • Asiakaspalvelu: jännittääkö sinua jo valmiiksi eväät laadukkaan ja ennen kaikkea nopean asiakaspalvelun tarjoamiseen? Ei ihme, sillä kyse on yritystoiminnassa yhdestä kriittisimmistä osa-alueista. Älä siis jätä hommaa puolitiehen – me hoidamme niin verkkokauppasi tilaukset, palautukset, noutopisteen kuin myös showroomin.
  • Asiantuntijapalvelut: tarvitsitpa sitten millaisia asiantuntijapalveluita tahansa, aina konsultoinnista koulutukseen, projektijohtoon ja asiakasyhteyksiin, me olemme täällä auttaaksemme.
  • Digimarkkinointi: meneekö sormi suuhun ihan vain jo miettiessä, mitä verkossa tapahtuva markkinointi vaatii? Ei hätää: me nimittäin valjastamme juuri sinun yrityksesi kohderyhmille sopivat kanavat tavoitteelliseen ja tehokkaaseen käyttöön.
  • Logistiikkapalvelut: miltä kuulostaa verkkokauppa ilman varastoa? Mahdottomalta? Ei, vaan täysin mahdolliselta. Kauttamme saat logistiikkapalvelut – mukaan lukien ammattitaitoisen varastohenkilökunnan, tehokkaat ja nykyaikaiset tilat sekä suoraan verkkokauppaasi integroidut toiminnanohjausjärjestelmät.
  • Maksutavat ja raportit: miten vastaanottaa maksut? Entä hoitaa mahdolliset sopimukset? Ja vieläpä niin, että kaikki tapahtuu GDPR:n mukaisesti? Huoli pois, sillä me järjestämme tämän kaiken, tietenkään laaja-alaista raportointia unohtamatta.
  • Teknologiat ja data: verkkokauppa-alustojen hallinta, rajapinnat ja teknologia? Monelle melkoisen pelottavia tekijöitä, vaan ei meille. Me siis hallinnoimme puolestasi kaikkea tätä, kehittäen verkkokauppaasi jatkuvasti teknisesti.
  • Tuotehallinta: toimitetaanko eteesi esimerkiksi tuotekuvauksia itsellesi haastavalla kielellä? Älä nyt tällaista murehdi, sillä me hoidamme niin tuotehallinnan- ja kuvaukset, kuten myös käännöstyöt tarpeidesi mukaan.
  • Valikoimat ja tilaukset: mikään ei ota asiakasta samalla tavalla pattiin kuin tuotteen tilaaminen ja sen jälkeinen ilmoitus saatavuusongelmista. Näin ei käy meidän kanssa, sillä me päivitämme porfoliotasi hyllyssä, kuten myös itse kaupassa, jatkuvasti.
  • Verkkokaupan visuaalit: sanoiko joku sanan “brändi”? Kuten aiemmin tässä tekstissä todettua, brändi rakentuu isosti visuaalisten elementtien ympärille; me hoidamme sinulle brändisi arvoja ja tavoitteita vastaavalla tavalla verkkokauppasi ulkoasun ja rakenteen, jolloin se vastaa optimaalisella tavalla kohdeyleisöjesi tarpeisiin.

Eikä siinä vielä kaikki, vaan voit valita erilaisista palvelupaketeistamme nimenomaan sinulle oikean ratkaisun.

Tässä erilaiset palvelupakettimme:

  • eShop Business: verkkokauppakanavaratkaisut B2B-jälleenmyyjien hallinnointiin
  • eShop Direct: ratkaisut kuluttajatuotteiden valmistajan tai maahantuojan verkkokauppatarpeisiin
  • eShop Gift Card: ratkaisut lahjakorttijärjestelmän hallinnointiin
  • eShop Marketing: ratkaisut markkinointimateriaalien hallinnointiin
  • eShop Profile: ratkaisut liikelahjojen ja/tai brändituotteiden hallinnointiin
  • eShop Revenue: ratkaisut brändisi tavoittamien silmäparien tehokkaaseen kaupallistamiseen

Verkkokaupan perustaminen itse on toki mahdollista, mutta riittävätkö yrityksesi aika ja henkilöstöön liittyvät resurssit siihen? Monissa tapauksissa eivät – ainakaan niissä määrin, että lopputulos olisi toivottu.