Tähtäimessä KV-markkinat? Verkkokauppa ja kansainvälisen logistiikan haasteet ja ratkaisut

Logistiikka ei ole välttämättä se helpoin ratkaistava yhtälö, mikäli verkkokauppa pyrkii hoitamaan sen omatoimisesti. Vielä haastavammaksi asiat muuttuvat, kun edessä on laajentuminen kansainvälisille markkinoille.
Kansainvälinen verkkokauppa

Sisällysluettelo

Johdanto

Logistiikka ei ole välttämättä se helpoin ratkaistava yhtälö, mikäli verkkokauppa pyrkii hoitamaan sen omatoimisesti. Vielä haastavammaksi asiat muuttuvat, kun edessä on laajentuminen kansainvälisille markkinoille.

Tavaroiden toimitusten hinnoissa voi olla suuriakin vaihtelua eri maiden ja alueiden välillä. Toisin sanoen, jo pelkkä hintavertailu muuttuu haastavaksi, koska esimerkiksi kirjeiden ja pakettien – etenkin isojen sellaisten – välillä saattaa olla todella tuntuvia hintaeroja riippuen siitä mihin, ja millä toimitustavalla niitä halutaan lähettää. Esimerkiksi raskaiden pakettien lähettäminen Norjaan voi maksaa moninkertaisesti sen, mitä EU:n naapurimaahan Tanskaan.

Oma lukunsa on oikeanlaisten kuljetusalan yritysten löytäminen kumppaniksi. Jokin toimija saattaa olla ylivoimainen kotimarkkinoilla, kun jokin toinen saattaa olla paras jollain muulla maantieteellisellä alueella. Vertailu on usein aikaavievä prosessi ja toisekseen yrityksen kannalta hintatasoltaan toimivan sopimuksen löytäminen voi osoittautua haastavaksi tehtäväksi. Lisäksi kuljetusyritykset voivat asettaa palveluilleen takuuvelvoitteen suojatakseen omia riskejään.

Edellä mainittuihin haasteisiin törmää etenkin niissä tilanteissa, joissa toiminta ei ole vielä kasvanut volyymeiltaan merkittäväksi. Tällöin tavaran toimitusten hinnat voivat kohota sellaisiin summiin, että KV-markkinoille siirtyminen saattaa osoittautua jopa tekemättömäksi paikaksi pelkästään kannattavuutensa vuoksi.

Tulemme tässä artikkelissa käymään läpi, miten muun muassa nämä KV-markkinoiden logistiikkahaasteet voidaan ratkaista. Lisäksi autamme sinua toivottavasti tekemään KV-markkinoiden logistiikan ulkoistamisen kannalta perusteltuja päätöksiä jatkoit sitten omilla ratkaisuillasi tai kiinnostuit eShop Firstin päämiehilleen tarjoamista vaihtoehdoista.

Kansainvälisen logistiikan erityispiirteitä

Riippuen yrityksen toiminnasta, kansainvälinen logistiikka voi sisältää laaja-alaisesti erilaisia osa-alueita. Näitä osa-alueita voivat olla muun muassa yrityksen ostotoiminta, tavaroiden siirtäminen valmistukseen, valmistuksesta varastoon ja lopulta asiakkaalle. Jokainen näistä vaiheista on työläs, koska niihin liittyy paljon erilaisia tehtäviä.

Kun asiaa tarkastellaan pelkästään kansainvälisten toimitusten näkökulmasta, liittyy logistiikkaan omat erityispiirteensä. Ensinnäkin toimitusten hinnat voivat vaihdella maasta, alueesta ja toimitusten koosta riippuen hyvinkin rajusti ja kun siihen päälle lisätään erilaiset alueelliset säädökset, sekä tullin ja viranomaisten kanssa asiointi, saattaa operoinnista tulla hyvinkin resursseja kuluttavaa.

Usein lähetyskustannusten lisäksi, juuri edellä mainituista syistä johtuen, ulkoistaa moni suomalainen KV-markkinoilla toimiva verkkokauppa koko logistiikkaketjunsa ammattilaisten käsiin. Päällimmäisenä syynä on yksinkertaisesti kilpailukyky. Monillakaan kasvuyrityksillä ei ole aikaa, henkilöstöä tai riittävänlaista tietotaitoa toimitusten järjestämiseen ja sen selvittelyyn, millaisia asioita heidän tulisi ottaa huomioon. Sen sijaan logistiikan ammattilaisilta löytyy oikeanlainen osaaminen, ja pitkän kokemuksen lisäksi heillä on käytettävissään myös laaja yhteistyöverkosto.

Kansainvälisen logistiikkaan liittyvät myös seuraavat erityispiirteet:

  • Pitkät logistiikkakanavat ja toimitusketjut
  • Useat erilaiset kuljetusmuodot – maalla, merellä ja ilmassa
  • Monimutkainen ja eri maiden lainsäädäntöjen tuntemisen edellyttävä logistiikkaympäristö
  • Kansaiväliset kauppatermit (Incoterms) ja vastuut
  • Laatu-, turvallisuus- ja tehokkuusvaatimukset
  • Taloudelliset vaatimukset

Näin logistiikan ulkoistaminen kannattaa hoitaa

Oletko tutkaillut mahdollisuuksia hoitaa kansainvälisten markkinoiden logistiikkapuolen verkkokauppasi osalta omatoimisesti, mutta törmännyt ”ylitsepääsemättömään esteeseen” nimeltään kustannukset?

Et ole todellakaan ainoa suomalainen verkkokauppayrittäjä, joka on ollut valmis lyömään hanskat tiskiin ja jatkamaan puhtaasti Suomen markkinoilla, koska kansainvälistyminen ei ole ollut toimitusten kustannusrakenteen vuoksi järkevää. Ei kannata antaa tämän logistisen esteen jarruttaa yrityksesi kasvutarinaa. Sen sijaan kannattaa harkita logistiikan ulkoistamista; se lieneekin syy sille, miksi olet päätynyt lukemaan tätä tekstiä.

Logistisen puolen ulkoistamiseen päädytään pääasiallisesti kustannuksiin liittyviä säästöjä haettaessa. Moni yrittäjä astuu kuitenkin samaan ansaan: potentiaalisen kumppanien taustoja ei tutkita tarpeeksi tarkasti, tai vaihtoehtoisesti päädytään valitsemaan se halvimmalta ja paperilla helpoimmalta vaikuttava vaihtoehto.

Logistisen puolen ulkoistamiseen päädytään pääasiallisesti kustannuksiin liittyviä säästöjä haettaessa. Moni yrittäjä astuu kuitenkin samaan ansaan: potentiaalisen kumppanien taustoja ei tutkita tarpeeksi tarkasti, tai vaihtoehtoisesti päädytään valitsemaan se halvimmalta ja helpoimmalta vaikuttava vaihtoehto.

Sanonta, että minkä tahansa asian ulkoistaminen on aina omanlaisensa riski – pitää tässäkin täysin paikkansa. Logistiikan ulkoistamisen tullessa ajankohtaiseksi kannattaa käyttää riittävästi aikaa oikeanlaisen yhteistyökumppanin löytämiseen.

Mutta, miten sitten sen oikean logistiikkakumppanin oikein löytää? Kiinnittämällä huomiota muun muassa seuraaviin asioihin:

  • Hinta, kapasiteetti ja maine
  • Kokemus, osaaminen ja luotettavuus
  • Laatu, nopeus ja joustavuus
  • Yhteistyökyky ja vuorovaikutus

Edellä mainittujen ominaisuuksien kohdalla monetkaan asiat eivät liity pelkästään valitsemaasi logistiikkakumppaniin. Sen sijaan on tärkeää myös selvittää, minkä yrityksen palveluita logistiikkapuoltasi tulevaisuudessa hoitava yritys käyttää kansainvälisillä markkinoilla. Edellä mainitut seikat pätevät vähintään yhtä paljon myös itse toimitukset hoitavaan yritykseen. Sinulla on varmasti itselläsikin mielikuva esimerkiksi Postin, Postnordin ja Matkahuollon palveluista Suomessa. Samalla lailla myös kansainvälisillä asiakkailla on mielikuvat eri kuljetusyhtiöistä.

On toki hyvä pitää mielessä, että kaikki ei riipu ainoastaan logistiikasta vaan mikäli yritykselläsi on myös muita ulkoistustarpeita, kannattaa tällöin harkita mahdollisimman kokonaisvaltaista ratkaisua ulkoistukseen. Yhdeltä luukulta asioiden hoitaminen on useimmiten huomattavasti vaivattomampaa kuin monen eri alihankkijan koordinointi.

Kerroimme edellä syitä, miten tärkeää jokaiselle yrittäjälle on pitää huolta siitä, että logistiikka ojennetaan asiantuntevan ja asiansa osaavan yrityksen käsiin. Samassa yhteydessä puhuimme myös siitä, miten itse toimituksista vastaavan yrityksen rooli on vähintään yhtä merkittävä.

eShop First käyttää kansainvälisissä toimituksissa muun muassa maailmanlaajuisesti laadustaan ja nopeudestaan tunnettuja kuriiripalveluja, DHL:ää & UPS:ia ja pohjoismaissa sekä Baltiassa mm. Postin toimituksia. Voit siis olla huoletta, kun luotat koko logistisen puolen meidän käsiimme. Tämän todettuamme, haluamme myös korostaa, että palvelumme eivät ole riippuvaisia mistään toimittajasta – asiakkaanamme voit myös käyttää omia toimitussopimuksiasi ja kumppaniverkostojasi.

Myös tavoitteiden ja arvojen tulee kohdata

Ovatko esimerkiksi vastuullisuus ja ekologisuus oleellinen osa yrityksesi arvoja? Meille ne ainakin ovat tärkeitä, joten toivottavasti myös arvomme kohtaavat. Ratkaisevaa ei kuitenkaan ole ainoastaan yhteiset arvot, vaan myös jaetut tavoitteet.

Yleisin tavoite kokemuksemme mukaan, joka ajaa verkkokaupan harkitsemaan logistiikan ulkoistamista on kustannuksiin liittyvät säästöt. Tähän me myös eShopilla pyrimme koko ajan kaikessa toiminnassamme laadusta tinkimättä. Siksi pystymme tuottamaan palvelut myös teille edullisesti.

Jokainen verkkokauppa tavoittelee varmasti myös mahdollisimman nopeita toimituksia, sillä se pitää asiakkaat tyytyväisinä; esimerkiksi yhdysvaltalaistutkimus paljasti toimitusten nopeuden olevan tärkein vaikuttava yksittäinen tekijä 62 prosentille verkkokauppojen asiakkaista. Suomalaiset eivät eroa tässä suhteessa merkittävästi amerikkalaisista. Nopeat ja mielellään ilmaiset toimitukset kelpaavat myös meille härmäläisille. Toimitusten nopeuteen kannattaa siis ehdottomasti kiinnittää huomiota.

Ulkoistaminen ei ole aina se oikea ratkaisu

Kun puhutaan yrityksen toimintojen ulkoistamisesta, parhaimmillaan se johtaa siihen, että yritys voi itsessään keskittyä omiin ydintoimintoihinsa ja heikkoudet muuttuvat vahvuuksiksi. Mutta, kuten edellä todettua, minkä tahansa yrityksen toiminnon ulkoistaminen on aina riski – etenkin, mikäli ratkaisu on hätiköity ja tarvittavaa taustatutkimusta kumppanin osalta ei ole tehty.

Pahimmillaan ulkoistaminen johtaa tilanteeseen, jossa oman yrityksesi ja verkkokauppasi laatu ja maine kärsii huonon kumppanivalinnan takia. Kumppanisi toteuttaa palvelulupaustasi asiakkaan silmissä, eikä asiakas välttämättä osaa erottaa milloin syy on jossain muualla kuin yrityksesi toiminnassa. Saattaa myös olla, että logistiikan ulkoistaminen väärälle yritykselle johtaa siihen, että osaaminen kyseisen toiminnon osalta heikkenee talon sisällä ja kumppani alkaa pikemminkin sanella kuin palvella.

Usein on myös vaikeaa arvioida logistiikkakumppanin toiminnan tehokkuutta konkreettisesti jos vertailukohtaa ei ole. On mahdollista, että ulkoistettaessa läpinäkyvyys jää puolitiehen ja lopputuloksena ei olekaan se kustannustehokkain mahdollinen ratkaisu.

Tavoitteenamme ei suinkaan ole pelotella sinua, vaan puhtaasti korostaa sitä, miten tärkeää logistiikan luottaminen oikeanlaisen kumppanin haltuun on. Taustatyötä ei sovi jättää koskaan puolitiehen; pikavoittoja ja ilmaisia lounaita on tarjolla vain harvoin

eShop First ei hoida vain toimituksia, vaan olemme monipuolinen kumppanisi

Rakennamme tarvittaessa yrityksellesi koko verkkokauppakanavan alusta alkaen tai jos sinulla on jo oma ratkaisu, niin tuotamme sitä tukevia palveluita tarpeidesi mukaan.

Osaamisemme ytimessä on tehokas logistiikka, jonka ympärille tuotamme sopivan ratkaisukokonaisuuden päämiehemme tarpeiden pohjalta. Tarjoamme valmistajille, maahantuojille ja brändeille monipuolisen kattauksen logistisia palveluita varastoinnista eri toimitusmuotoihin kotimaan markkinoille sekä kansainvälisiin tarpeisiin.

Me hoidamme tavaroidesi varastoinnin, pakkaamisen, tarkastuksen ja lähetyksen. Tavarat lähtevät omalta varastoltamme ja tästä kaikesta vastaa ammattitaitoinen henkilökuntamme. Tavarat saadaan laitettua myös liikkeelle nopeasti, mikä on äärimmäisen tärkeä valtti verkkokaupan kilpailussa.

Kustannustehokas logistiikka on mahdollista muun muassa nykyaikaisten tilojemme ja ketterän tuotantomallimme takia. Tarjoamme myös mahdollisuuden integroida verkkokauppaasi Odoon toiminnanohjausjärjestelmän, jonka kautta tehdastilausten ja ristiinmyynnin järjestäminen onnistuu entistäkin sujuvammin.

Tällaisia ratkaisuja eShop First tarjoaa verkkokaupoille:

  • Asiakaspalvelu
  • Asiantuntijapalvelut ja konsultaatio
  • Digimarkkinointi: SoMe, sähköpostisuora, SEM & SEO
  • Maksutaparatkaisut ja raportit
  • Teknologiat ja data
  • Tuotehallinta ja -kuvauspalvelut
  • Valikoimat ja tilaukset
  • Visuaalinen suunnittelu ja tuotanto

Tilauksessa myös kansainvälinen verkkokauppa? Ei hätää, me hoidamme

eShop First on ennen kaikkea verkkokauppaoperaattori. Tämä tarkoittaa sitä, että voit ulkoistaa verkkokauppatoimintosi joko osittain tai kokonaisuutena meidän käsiimme. Jos tiedät jo hyvin alkuvaiheessa, että KV-markkinat tulevat olemaan osa verkkokauppasi liiketoimintaa, huomiomme sen alusta alkaen ja rakennamme kauppasi kieliversiota ja eri toimitustapoja tukevaksi.

Kansainvälinen verkkokauppa tarkoittaa kohdallamme sitä, että kaikki prosessit KV-markkinoita silmällä pitäen ovat valmiina. Meillä on myös kokemusta tästä, ja me toimitammekin verkkokauppa-asiakkaidemme tuotteita parhaillaankin ympäri maailmaa.

Mitä kaikkea kansalliset ja kansainväliset logistiikkapalvelumme tarjoavat verkkokaupallesi?

Meille laadukkaimman mahdollisen kokonaisuuden ja palvelupaketin tarjoaminen on kunnia-asia. Näin ollen uskallammekin kehua jo etukäteen, että logistiikan ulkoistaminen eShop Firstin käsiin tulee olemaan yksi parhaista ratkaisuista, mitä yrityksesi on koskaan tehnyt.

Miksikö? Ensinnäkin tarjoamamme kattavan palvelukokonaisuuden ansiosta, mutta jos halutaan nostaa yksi asian ylitse muiden, niin kustannussäästöjen ja laadukkaan palvelun kohtaamisen ansiosta.

eShopilla on asiakkaina useita yrityksiä, jotka ovat jo luottaneet logistiikan käsiimme. Se tarkoittaa sitä, että volyymimme kasvavat jatkuvasti ja sitä kautta toimitusten hinnat ovat jo nyt kauttamme varsin kilpailukykyisiä. Läpinäkyvän hinnoittelmallimme mukaisesti paremmat sopimushinnat myös hyödyttävät suoraan päämiehiämme. Mitä enemmän lähetyksiä keräämme yhteen, sen edullisemmaksi lähettäminen tulee myös tulevaisuudessa.

Kun hoidamme tuotteidesi varastoinnin, maksat ainoastaan tuotteidesi viemästä varastotilasta. Toisin on esimerkiksi silloin, kun yritykselläsi on omat varastotilat, jotka ovat aina sen kokoiset kuin ne ovat ja myös kulut sen mukaiset. eShopin asiakkaana et joudu palkkaamaan kiireapua sesonkeihin tai murehtia tilojen koosta varastosi kasvaessa tai supistuessa.

Tässä tärkeimmät seikat, jotka logistiikkapalvelumme sisältää:

  • Varastoitavien tuotteiden vastaanottamisen ja hyllytyksen
  • Tarpeidesi mukaan määritetyn ja skaalautuvan varastotilan
  • Lähetyksen kuittauksen, tarkastamisen, laskemisen sekä saldomuutokset
  • Tilausten tulostamisen, käsittelyn ja keräilyn
  • Laadun ja pakettisisältöjen tarkastamisen, pehmustamisen sekä pakkaamisen
  • Tilausten postihuolinnan ja lähettämisen
  • Palautusten käsittelyn sovitulla tavalla
  • Pakkausmateriaalit ilman painatuksia tai räätälöitynä toiveidesi mukaisesti
  • Lisäksi saat meiltä myös tarpeisiisi räätälöidyt palvelut, kuten erkikoisinventoinnit, tarroitukset ja muut lisätyöt joustavasti sopimuksen mukaan

Ota meihin yhteyttä, jos haluat kuulla lisää ratkaisuistamme tai suoran tarjouksen varastologistiikasta. Mikäli haluat tietää enemmän jo aiemmin listaamistamme muista palveluista, voit lukea niistä lisää täältä.

Ulkoista verkkokauppasi toiminnot meille

Ota yhteyttä asiantuntijaamme, kartoitetaan yhdessä organisaationne verkkokauppatarpeet ja tehdään tarjous sopivasta paketista.
Performance Max
Blogi

Mikä ihmeen Performance Max? Me voimme hoitaa sen puolestasi

Google Performance Max -kampanjat ovat kohtalaisen tuore tuttavuus Google Ads -mainosverkossa. Suomalaiset verkkokaupat ovat päässeet toteuttamaan näitä mainoskampanjoita vuodesta 2022 lähtien, ja ne ovatkin tulleet ehdottomasti jäädäkseen.