Verkkokauppa, jolla ulkoistettu varasto

Verkkokaupan varaston ulkoistaminen on vain yksi niistä lukuisista strategisista päätöksistä, joita verkkokauppayritykset miettivät sujuvoittaakseen toimintaansa, kasvattaakseen tehokkuuttaan ja ennen kaikkea kasvattaakseen tuottavuutta.

Mutta, mistä verkkokaupan varaston ulkoistamisessa on tarkalleen ottaen kyse?

Kaikessa yksinkertaisuudessaan kyse on erilaisten yrityksen sisäisten toimien delegoimisesta ulkopuolisille asiantuntijoille ja kumppaneille – tarkemmin sanottuna logistiikkaan liittyvien toimien.

Mutta siitä enemmän seuraavassa.

Ylipäätään me tulemme tässä tekstissä syventymään tarkemmin niihin syihin, mitkä tekevät verkkokaupan varastoinnin ulkoistamisesta vähintäänkin harkitsemisen arvoista – jopa suotavaa.

SISÄLLYSLUETTELO:

  • Mitä verkkokaupan varaston ulkoistaminen tarkoittaa käytännössä?
    • Käytännön esimerkki avaa asian parhaiten
    • Etsi itsellesi oikeanlainen kumppani, joka auttaa muussakin kuin vain tavaroiden varastoinnissa
  • Ulkoistamisen hyödyt, haasteet ja ratkaisut
  • Yhteenveto: verkkokaupan varaston ulkoistaminen nyt ja tulevaisuudessa

Mitä verkkokaupan varaston ulkoistaminen tarkoittaa käytännössä?

Edellä lupailimme avata tarkemmin sitä, mitä verkkokaupan varaston ulkoistus tarkoittaa käytännön osalta, joten nyt on sen aika.

Lähdetään kuitenkin liikenteeseen ensiksi esimerkkitilanteesta, jossa verkkokaupan varastointia ei ole ulkoistettu.

Käytännön esimerkki avaa asian parhaiten

Me emme halua jättää tätä tekstiä lukevalle sellaista olotilaa, että liha jäi niin sanotusti puuttumaan luiden ympäriltä. Näin ollen, me tulemme avaamaan konkreettisen esimerkin kautta sitä, mitä kaikkea verkkokaupan varaston ulkoistaminen tarkoittaa.

Asiakas astelee digitaalisesti verkkokauppaasi. Hän löytää itselleen mieluisan tuotteen, päättää ostaa sen ja asettaa tilauksen.

Mikäli et ole ulkoistanut varastointia, sinun tai työntekijäsi tulee konkreettisesti astella noutamaan tilattu tuote varastotiloistasi, joista sinulla on lainaa tai maksat vuokraa; kenties jopa ajaa sinne polttoainetta kuluttaen, mikäli varastotilat sijaitsevat esimerkiksi säästösyistä etäämmällä.

Tai sitten sinulla on erikseen varastohenkilökunta, jolle maksat totta kai palkkaa, mutta myös kalliita sivukuluja.

Seuraavaksi on aika toimittaa tuote joko postituspaikkaan tai vaihtoehtoisesti pyytää käyttämääsi rahtipalvelua hakemaan se. Näistä vaihtoehdoista jälkimmäinen on lähtökohtaisesti järkevämpi vaihtoehto, joskin hinnat saattavat olla melkoiset, mikäli yritykselläsi ei ole riittävänlaista pakettivolyymia alentamaan hintoja.

Toimituksen hoidettuasi, tavalla tai toisella, sinun tulee päivittää käyttämääsi järjestelmään varastotilanne eli miten paljon tuotetta on vielä jäljellä. Mikäli sinulla on kuitenkin aikapulaa ja se johtaa viiveisiin, saattaa olla, että asiakkaasi tilaa tuotteen, joka ei ole saatavilla. Se puolestaan aiheuttaa herkästi mielipahaa asiakkaassa ja siten haittaa yrityksesi maineelle.

Tähän “tuote ei ole juuri nyt saatavilla” -tilanteeseen saatetaan päätyä myös siitä syystä, että sinun on täytynyt harkita tarkkaan varastotilojen fyysistä kokoa taloudellisista syistä johtuen; ethän halua maksaa turhasta.

Mielipahaa asiakkaassa voi aiheuttaa myös toimituksen hitaus, sillä elämä on vuonna 2024 kovin hektistä – tai ainakin se tuntuu siltä.

Etsi itsellesi oikeanlainen kumppani, joka auttaa muussakin kuin vain tavaroiden varastoinnissa

Luonnollisesti sinun kannattaa tehdä taustatyösi siinä vaiheessa, kun olet päättänyt ulkoistaa verkkokauppasi varastointipuolen löytääksesi itsellesi juuri sen oikean kumppanin.

Sellaisen löytäminen, kun on ensiarvoisen tärkeää.

Oikean kumppanin löytäessäsi saat käyttöösi esimerkiksi ulkoiset varastotilat, mutta halutessasi myös paljon muuta. Esimerkiksi eShop First tarjoaa sinulle nykyaikaisten ja toimivuudeltaan optimoitujen tilojen lisäksi ahkeran, ystävällisen ja pätevän varastohenkilökunnan. Puolestasi hoidetaan niin tuotteiden kerääminen, pakkaaminen kuin myös lähettäminen verkkokauppasi asiakkaille.

Eikä siinä vielä todellakaan kaikki, vaan käyttöösi tulevat myös verkkokauppaasi integroitavat toiminnanohjausjärjestelmät, jotka pitävät huolen verkkokaupan logistiikkapuolesta ja materiaalivirroista.

Mainitsimme aiemmin yritystoiminnan näkökulmasta loppujen lopuksi sen tärkeimmän yksityiskohdan eli tuottavuuden kasvattamisen. Ja kyllä, se pitää paikkansa.

Saat nimittäin eShopin kautta todella kilpailukykyiset materiaali- ja rahtihinnat.

Kilpailukykyiset ja suoraan sanottuna edullisemmat hinnat perustuvat siihen, että pakettivolyymimme on niin merkittävä. Näin ollen säästät konkreettisesti rahaa materiaali- ja rahtikuluissa, minkä lisäksi voit kohdistaa säästetyn ajan yritystoimintasi kehittämiseen muusta näkökulmasta.

Et myöskään maksa varastoinnista senttiäkään ylimääräistä, vaan maksamasi hinta perustuu täysin siihen, miten paljon tuotteesi vievät varastolta tilaa.

Ja, mitä sitten tulee siihen toimitusten nopeuteen, niin eShop First toimittaa tuotteesi asiakkaillesi parhaimmillaan jopa tilasta seuraavana päivänä. Ja, jos sitten tuotteella on kova kiire, asiakkaasi voi halutessaan noutaa sen palvelupisteeltämme.

Ulkoistamisen hyödyt, haasteet ja ratkaisut

Verkkokaupan varaston ulkoistaminen voi olla positiivinen ratkaisu, ja meillä on sataprosenttinen luotto omaan toimintaamme eli me kykenemme tarjoamaan jokaiselle yritykselle juuri heidän tarvitsemansa ratkaisut.

Silloin, kun siis yritys löytää itselleen oikeanlaisen kumppanin tällä saralla, positiivisia seurauksia ja ratkaisuja on todella paljon. Monet niistä me olemme jo käyneet läpi edellä, mutta meillä on vielä lisättävää; ja toki myös kertaus on opintojen äiti.

Keskitytään siis ensiksi niihin lisäpointteihin, jotka haluamme tuoda esille:

  • Resurssien kohdistaminen oikeisiin asioihin: kun varastointiin liittyvät asiat ulkoistetaan, tällöin yritys voi keskittyä ydinliiketoimintaansa ja sen kehittämiseen.
  • Skaalautuvuus: monilla yrityksillä yritystoiminta on kausiluonteista eli toisina vuodenaikoina tilauksia tulee enemmän kuin toisina. Omien varastotilojen kohdalla maksat aina samaa vuokraa, varastointitarpeista riippumatta – oikean kumppanin kanssa vain tarpeidesi mukaan.
  • Teknologia ja laitteisto: yritykselläsi ei välttämättä ole taloudellisia resursseja virittää verkkokauppasi varastoratkaisujen osalta teknologiaa ja käytettävää laitteistoa huippuunsa. Kun ulkoistat varaston oikealle kumppanille, saat käyttöösi huippuunsa viritetyn järjestelmän.
  • Asiantuntemus: sinulla on ammattipätevyys oman ydinliiketoimintasi osalta, meillä puolestaan logistiikkapuolen saralla. Jätä siis varastointipuoli asiantuntijoiden käsiin.
  • Sijainti: jos vuokraat tai hankit varaston itse, on paljon mahdollista, että joudut joustamaan sen sijainnissa. Ulkoistettuna varastosi sijaitsee kuitenkin hyvien liikenneyhteyksien varrella.

Ja sitten kerrataan vielä muut positiiviset vaikutukset:

  • Maksat vain käyttämästäsi varastotilasta
  • Säästät henkilöstökustannuksissa
  • Säästät materiaali- ja rahtikuluissa
  • Nopeat toimitukset
  • Tuottavuus kasvaa
  • Nykyaikaiset ja tehokkaat varastotilat
  • Ahkera, ystävällinen ja ammattitaitoinen varastohenkilökunta
  • Puolestasi hoidetaan niin tuotteiden kerääminen, pakkaaminen kuin myös lähettäminen

Parhaassa tapauksessa löytämäsi kumppani tarjoaa apua myös muiden ongelmien ratkaisuun, kuten vaikkapa itsessään verkkokaupan perustamiseen. Eikä vain Suomessa, vaan myös kansainvälisesti.

Voit lukea lisää eShopin tarjoamista ratkaisuista täältä.

No, entäs sitten ne haasteet?

Luonnollisesti se suurin haaste on oikeanlaisen kumppanin löytäminen.

On nimittäin niin, että mikäli kumppanivalinta on väärä, tällöin voit hyvinkin törmätä seuraavanlaisiin ongelmiin:

  • Kontrollin menettäminen varaston osalta
  • Heikko kommunikaatio
  • Varaston toiminnan mittaaminen
  • Kulujen seuranta
  • Varaston kaukainen sijainti
  • Luottamus ja turvallisuus

Yhteenveto: verkkokaupan varaston ulkoistaminen nyt ja tulevaisuudessa

Me olemme tässä tekstissä kertoneet hyvin yksityiskohtaisesti, millä kaikin tavoin verkkokaupan varaston ulkoistaminen voi tuottaa positiivisia seurauksia. Ja yhtälailla olemme käyneet läpi niitä potentiaalisia haasteita, jotka tulevat vastaan etenkin silloin, kun kumppaniksi valikoituu väärä yritys.

Tähän loppuun me haluammekin kääntää katseita enemmän sinne tulevaisuuteen.

Me uskomme aidosti, että verkkokaupan varaston ulkoistaminen nousee entistä kriittisemmäksi asiaksi yritysten toiminnassa. Miksi? Koska esimerkiksi verkkokaupan teknologiset ratkaisut kehittyvät alati ja varastopuolen tulee kyetä vastaamaan niihin vaatimuksiin.

Mikäli varastopuolen järjestelmät eivät ole niin sanottua State of the Art -tasoa eli huippuunsa viritettyjä, tällöin kilpailuetu saattaa kallistua kilpailijoidesi suuntaan. Tähän perusteluna todettakoot se, että nykypäivän asiakkaiden vaatimustaso on korkeammalla kuin koskaan aiemmin ja sen on mahdollistanut nimenomaan digitaalisen kaupankäynnin synnyttämä valtaisa kilpailutilanne.

Jos et siis ole vielä ulkoistanut logistiikkapuolta ja sinulla on sekä omat laitteistot että varastotilat, jotka eivät kuitenkaan kykene vastaamaan yrityksesi vaatimuksiin, tällöin kannattaa harkita vakaasti varaston ulkoistamista. Se nimittäin on hyvinkin suurella todennäköisyydellä huomattavasti kustannustehokkaampi ratkaisu kuin laitteiston ja tilojen uusiminen.

Ei olekaan sattumaa, että niin monet yritykset ovat todenneet verkkokaupan varaston ulkoistamisen parhaaksi mahdolliseksi ratkaisuksi – useammasta kuin yhdestä näkövinkkelistä tarkasteltuna.

Kannattaa siis vähintäänkin lähteä selvittelemään asiaa; voit olla yhteydessä eShop Firstiin ja kysyä kaikki mieltäsi askarruttavat kysymykset.