Johdanto
Logistiikan sujuvuuden varmistaminen vaatii tarkkaa suunnittelua. Suunnitteluvaihetta ei voi yksikään verkkokauppayritys jättää välistä, sillä sen seuraukset näkyvät suoraan asiakaskokemuksessa ja sitä kautta verkkokaupan pitkän aikavälin menestyksessä. Verkkokauppalogistiikan tehokas hallinta voikin osoittautua monille yrityksille liian suureksi ja jopa kasvua hidastavaksi haasteeksi. Tämä puolestaan johtaa usein siihen, että logistiikan ulkoistaminen osoittautuu järkevimmäksi ratkaisuksi. Tulemme tässä tekstissä pureutumaan jäsennellysti logistiikkaan ja sen merkitykseen verkkokaupoille. Lisäksi tulemme osoittamaan, miksi eShop First on hyvä vaihtoehto kumppaniksi, jos yrityksesi päättää ulkoistaa logistiset toiminnot.
Mitä logistiikka tarkoittaa?
Sana logistiikka on alun perin lähtöisin armeijan toiminnasta. Se tarkoitti alkuperäisessä muodossaan henkilöstön, kaluston ja muiden tavaroiden kuljettamista. Nykypäivänä logistiikka käsitteenä koetaan laajemmaksi ja se on oleellinen osa yritysten päivittäistä toimintaa.
Toki logistiikkaa edelleen on tuotteiden lähettäminen ja toimittaminen oikeaan kohteeseen, mutta samalla kyse on myös paljon muusta. Esimerkiksi tilausten tarkastaminen, tuotteiden varastointi, palautusten hallinnointi, tuoteinventaario ja varastotilanteen päivittäminen verkkokauppaan ovat kaikki osa verkkokauppayrityksen logistista puolta. Kyse onkin nykypäivänä laajemmin materiaali- ja siihen liittyvien datavirtojen kokonaisvaltaisesta hallinnoinnista.
Riippuen yrityksen tarjoamista palveluista ja tuotteista, logistiset tarpeet vaihtelevat. Mutta, jos otetaan esimerkiksi vaikkapa älypuhelinjätti Apple, kuuluu logistisen puoleen monta hoidettavaa asiaa.
Ensinnäkin Applen tulee tilata osat tuotteidensa valmistamiseen eri puolilta maailmaa. Sen jälkeen nämä osat varastoidaan odottamaan itse tuotteen valmistusta. Kun valmistusvaihe on saatu päätökseen ensimmäisen erän osalta, varsinaiset tuotteet varastoidaan ja sen jälkeen ne toimitetaan sekä jälleenmyyjille että suoraan heidän omasta verkkokaupasta tuotteita tilanneille henkilöille.
Mikäli Applen logistisen puolen hallinta ja suunnittelu sakkaisi, yritys olisi välittömästi pulassa. Oikeastaan tämä kuvastaakin erinomaisesti, miksi logistisen puolen hoitaminen jokaiselta osa-alueeltaan ammattimaisesti on yrityksille elintärkeää.
Asiakkaat kiittävät verkkokaupan tarjoamasta sujuvasta palvelusta
Lähestyessämme jo kovaa vauhtia 2020-luvun puoliväliä, asiakkaiden odotukset verkkokauppoja kohtaan ovat korkeammalla kuin koskaan.
Kaiken toiminnan tulee olla sujuvaa aina ensimmäisestä kontaktista tavaran toimitukseen ja tilatun tuotteen vastaanottamiseen. Eikä esimerkiksi asiakaspalvelutyö pääty vielä tähän, vaan asiakassuhteista tulee huolehtia myös kaupan varmistumisen jälkeen. Varsinkin tekstiilikaupassa asiakas päättää usein palauttaa tilaamansa tuotteen tai tuotteet kokeilemisen jälkeen. Tällöin sujuvan ja tehokkaan logistiikan rooli korostuu entisestään.
Koska logistiikka on niin kompleksinen kokonaisuus, yhä useampi yritys päätyy ulkoistamaan sen alan ammattilaisten käsiin; sujuva ja tehokas palvelu, kun on menestyvän yrityksen elinehto. Mikäli sinä olet verkkokauppayrittäjä ja logistiikan ulkoistaminen tuntuu potentiaaliselta vaihtoehdolta, ota ihmeessä yhteyttä meihin ja kysy lisää tarjoamistamme palveluista.
Toimitusten nopeus
Nykypäivänä asiakkaat odottavat verkkokauppayrityksiltä nopeita toimituksia. Tilatut tuotteet halutaan käyttöön välittömästi ja muiden asiakkaiden jakamat kokemukset toimitusten nopeudesta näyttelevät usein merkittävää roolia, kun potentiaalinen asiakas valitsee ostopaikkansa.
eShop First ymmärtää nopeuden merkityksen logistiikan kulmakivenä, koska olemme tehneet verkkokauppaa jo yli 20 vuotta. Me lähetämme valituilla kuriireilla tuotteita asiakkaille päivittäin ja parhaassa tapauksessa tilattu tuote voi olla uuden omistajansa käsissä jo seuraavana päivänä. Kiireisimmät asiakkaat voivat myös käydä noutamassa tuotteensa suoraan verkkokauppavarastomme palvelupisteeltä niin halutessaan.
Mikäli yrityksesi preferoi tiettyä huolintayritystä hoitamaan toimituksenne, voimme joustavasti jatkaa sopimuksiasi ja toimiviksi todettuja toimintamalleja myös jatkossa tarpeittenne mukaan.
Tilausten ja tuotteiden tarkastus
Kun puhutaan yrityksen maineesta ja brändin imagosta, jopa nopeita toimituksia tärkeämpää on se, että asiakas saa tilaamansa tuotteet ehjänä käsiinsä, eikä jotain sinne päin.
Mahdolliset puutteet toimitetussa paketissa aiheuttavat täysin ymmärrettävästi mielipahaa, ja saattavat hyvinkin johtaa siihen, että asiakas vaihtaa toiseen verkkokauppaan. Toki sillä, miten asiakaspalvelu hoitaa tämän tilanteen, on myös valtava merkitys, joten asiantuntevien asiakaspalvelijoiden ansiosta myös tällaiset tilanteet voivat olla vielä pelastettavissa.
Kun eShop First vastaanottaa tilauksen ja varastointi tapahtuu meillä, me käymme jokaisen tilauksen keräilyn jälkeen huolellisesti läpi ja varmistamme sen, että matkaan lähtevät oikeat tuotteet.
eShop Firstin asiakkaana voit olla huoletta myös lähetettävien tuotteiden kuljetuksen osalta. Me pakkaamme tuotteet kierrätettäviin pakkausmateriaaleihin, niin etteivät ne pääse normaalissa kuljetuksessa vahingoittumaan. Jos kyseessä on erityistoimitus, löydämme myös siihen aina sopivat ratkaisut kuljetuskumppaniemme kanssa.
Ajankohtaiset tuotteiden saatavuustiedot
Ajantasaiset saatavuustiedot ovat nykypäivän verkkokaupassa tärkeässä roolissa. Asiakkaan ”astellessa” verkkokauppaasi, hänen odotusarvonaan on, että tuote on aina saatavilla, jos se on verkkokaupassa tarjolla ilman tarkentavaa lisäinformaatiota. Mikäli näin ei ole, pettymys on välitön ja vielä voimakkaampi, mikäli asiakas tekee tilauksen ja saa vasta jälkikäteen tiedon siitä, ettei tuotetta olekaan saatavilla.
Halutessasi verkkokauppaasi voidaan integroida eShop Firstin Odoo-toiminnanohjausjärjestelmä. Se ja ammattitaitoinen varastohenkilöstömme pitävät huolen siitä, että tuotteiden saatavuustiedot myös pitävät paikkansa.
Viimeistään sesonki ja kiire paljastaa logistiikan toimivuuden
Verkkokaupan markkinoista riippuen mahdolliset sesongit voivat ajoittua eri ajankohtiin. Tavallista kiireisempiä aikoja kuitenkin tulee aina tuon tuosta; vaikka verkkokauppasi ei tarjoaisikaan varsinaisia sesonkituotteita. Esimerkiksi uusi tuote tai viraaliksi lähtenyt SoMe-postaus voi räjäyttää kysynnän ja silloin logistiikan toimivuus joutuu koetukselle.
Jos logistiikasta löytyy pullonkauloja, ne konkretisoituvat viimeistään näinä kiireisimpinä aikoina. Jos käytössänne ei ole riittävästi varastohenkilökuntaa kun tilauksia alkaa satelemaan, on riskinä suututtaa asiakkaat tai otollisen tilanteen alihyödyntäminen resurssivajeen vuoksi.
Tämä on yksi niistä syistä, mitkä ajavat viimeistään kantapään kautta saadun opin myötä miettimään vakavasti logistiikan ulkoistamista. Toki erittäin tärkeää on myös se, että tällaisilta tilanteilta, joissa virheitä pääsee tapahtumaan, ylipäätään vältyttäisiin.
Kun ulkoistat logistiikan eShop Firstin käsiin, saat halutessasi käyttöösi niin ahkeran, mukavan ja ammattitaitoisen varastohenkilökunnan, tehokkaat ja nykyaikaiset tilat sekä noutopisteen – jo aiemmin mainitun integroidun toiminnanohjausjärjestelmän ohella.
Kysynnän suunnittelu ja siihen vastaaminen
Trendaavien tuotteiden ennakointi saattaa olla haasteellista. Niihin varaudut parhaiten etukäteen valitsemalla osaavat kumppanit, joilla on riittävät resurssit vastata tarpeisiinne. eShop Firstillä kykenemme reagoimaan tällaisiin tilanteisiin nopeasti tarjoamalla lisäkäsiä verkkokauppaanne sesonkien mukaan. Asiakkaanamme et joudu päivystämään varastolla kun muut viettävät kesälomia.
Jos verkkokaupassasi myytävät tuotteet ovat vahvasti sesonkipitoisia – vaikkapa suksia ja talviurheiluvälineitä – tällöin tulevaisuuteen on mahdollista varautua jo ennakkoon. Kysynnän suunnittelu hyvissä ajoin ennen sesonkia on helpompaa ja siten kysyntään on myös helpompi vastata. Tai, jos tiedossa on esimerkiksi, että edeltävä malli jostain tietystä tuotteesta on ollut hudin sijaan todellinen hitti, tällöin uuden mallin julkaisuajankohtaan voidaan varautua jo etukäteen.
Voimme yhdessä varautua tulevaan ja siten myös säädellä yrityksesi kuluja; toisin kuin kiinteillä vuokrasopimuksilla, eShop Firstin asiakkaana maksat varastoinnin osalta joustavasti tarvitsemastasi tilasta.
Yhteenveto: Miksi logistiikan ulkoistaminen on yhä suositumpaa?
Syitä sille, miksi verkkokauppayritys päättää ulkoistaa logistiikan, saattaa olla monenlaisia. Toisaalta, samanaikaisesti eri yritysten päätöksiä ulkoistaa logistinen puoli yhdistävät usein samat tekijät. Seuraavaksi käymme läpi merkittävimmät syyt sille, miksi logistiikan ulkoistamisesta on tullut verkkokauppojen piirissä yhä suositumpaa.
Kulujenhallinta mahdollistaa kasvun
Kulujenhallinnan osalta ulkoistamisen suosiota on helpoin tarkastella esimerkin kautta.
Kuvitellaan, että verkkokauppasi on alkumetreillään. Asiakkaita on jo kuitenkin olemassa niin, että liiketoiminta on kannattavaa ja lisää olisi tiedossa. Varastona on käytetty pientä tilaa, koska uusiin suurempiin tiloihin muuttaminen olisi liian hintavaa ja ylipäätään oikean kokoisen tilan löytäminen sopivalta sijainnilta on haastavaa. Huolinta-alan yritysten kanssa keskustellessa toimitusten hintojen neuvottelu alhaisemmiksi on osoittautunut yllättävän hitaaksi prosessiksi, jossa vaatimuksena saattavat olla lisäksi merkittävät pääomaa sitovat etukäteistakaukset. Varastohenkilökunnan palkkaaminen on kaikkine sivukuluineen myös kallista ja aikaa heidän perehdyttämiseen ja valvomiseen ei välttämättä löydy keltään.
Kun valitset kumppaniksi eShop Firstin, saat käyttöösi nykyaikaiset tilamme ja varastoinnin osalta maksat vain siitä pinta-alasta, jonka tuotteesi ilman pakkausmateriaaleja vievät. Pääset osaksi merkittävää pakettivolyymia, ja edullisempia toimituksia. Lisäksi saat käyttöösi asiantuntevan varastohenkilökunnan, jolta eivät kädet lopu kesken.
Tätä edellä olevaa esimerkkiä tarkasteltaessa saat varmasti ymmärryksen siitä, miksi logistiikan ulkoistaminen on niin suosittua.
Potentiaaliset pullonkaulat on ratkaistu jo etukäteen
Jos jollekulle termi “pullonkaula” on terminä täysin uusi ja tuntematon, se tarkoittaa liiketoiminnassa rajoitetta, joka häiritsee prosessin tehokkainta mahdollista toimintaa. Kun verkkokauppa lähtee ulkoistamaan logistisen osan yritystoiminnastaan, ja kumppaniksi valikoituu oikea taho, tällöin potentiaaliset pullonkaulat on ratkaistu jo etukäteen.
Miten niin?
Kaikessa yksinkertaisuudessaan kyse on kokemuksesta. Luonnollisesti jokainen yritys joutuu oppimaan joitain asioita kantapään kautta, koska etukäteen asioiden ennustaminen ei aina ole mahdollista. Ammattitaitoinen logistiikkakumppani on esimerkiksi kartoittanut jo sopivat kuriiripalvelut, optimoinut tilojen käytön ja virittänyt kaikki logistiikan prosessit tehokkaiksi. Tai ainakin, jos valitset kumppaniksi eShop Firstin.
Oikean logistiikkakumppanin valinta tarkoittaa myös sitä, että ne kaikkein tärkeimmät eli asiakkaat eivät joudu näiden pullonkaulojen uhreiksi. He siis pääsevät nauttimaan ensiluokkaisesta palvelustasi, jonka verkkokauppasi heille tarjoaa. Se on parhaimmillaan valtava kilpailuetu kilpailijoihisi nähden.
Osaaminen voidaan keskittää ydinliiketoimintaan
Ellei yrityksesi ole erikoistunut nimenomaan logistiikka-alaan, tällöin logistiset toiminnot eivät ole osa verkkokauppasi ja yrityksesi ydinliiketoimintaa.
Jokainen voi omatoimisesti pyrkiä opiskelemaan logistiikka-alaa ja siten ratkaisemaan logistiset haasteet. Samanaikaisesti tämä on kuitenkin jostain pois ja yrityksessä se “jostain” tarkoittaa loppupeleissä ydinliiketoimintaa.
Kaikki, mikä on pois verkkokaupan ydinliiketoiminnasta, on myös pois liikevaihdosta ja liiketoiminnan tuloksesta. Toisin sanoen, tällöin liiketoiminta ei ole tuloksellisesti maksimoitua ja pahimmillaan logistinen puoli ylikuormittaa siitä vastuussa olevat henkilöt.
Kun edellä mainittu summataan yhteen, se kaikkein tärkein eli asiakaskokemus kärsii hyvin herkästi tavalla tai toisella. Ja, kun asiakaskokemus kärsii, heijastuu se suoraan yrityksen maineeseen ja menestykseen.
Logistiikka on hyvin moniulotteinen ala. Ja, jos yrityksellä ei ole erikseen tästä puolesta vastaavaa henkilökuntaa, tällöin ulkoistaminen kannattaa ehdottomasti nostaa johtoryhmän pöydälle. Se saattaa hyvin olla paras ratkaisu, jonka yrityksesi on tähän mennessä tehnyt.
Kansainvälistyminen on vaivattomampaa
Viimeistään siinä vaiheessa, kun verkkokauppa lähtee laajentamaan liiketoimintaa kotimaan rajojen ulkopuolelle, joutuu logistinen puoli todelliselle koetukselle. Kansainväliset markkinat tuovat toimintaan mukaan tukun uusia mausteita.
Kansainvälistymisen myötä mukaan kuvaan ilmestyy muun muassa tullien ja eri maiden huolintayhtiöiden kanssa asiointia ja siihen liittyviä uudentyyppisiä haasteita. Kuljetusmatkat ovat logistiikkaketjussa aiempaa pidempiä, aikatauluttaminen saattaa olla eri tavalla haastavaa ja aikaerot muuttavat pakettiseurantaa ja siihen reagointia.
Ylipäätään logististen tuotantoprosessien eri vaiheiden toteuttaminen KV-markkinoiden osalta vaatii suunnittelua ennakkoon sekä ohjausta ja seurantaa – etenkin parhaan mahdollisen tehokkuuden saavuttamiseen.
eShop Firstin logistiikka tukee myös kansainvälisiä markkinoita palvelevia verkkokauppoja. Meillä ja päämiehillämme on pitkä kokemus kansainvälisestä kaupasta logistisine koukeroineen ja sen ansiosta me tunnemme kansainvälistymiseen liittyvät haasteet sekä sen, miten nämä haasteet ratkaistaan yhdessä. Meiltä lähtee paketteja maailmalle koko ajan. Lisäksi jokainen uusi asiakas tuo mukanaan lisää oppia taloon – tämän opin jaamme mielellämme kaikkien päämiestemme hyväksi.