Markkinointi on yksi tärkeimmistä keinoista luoda menestyvä verkkokauppa, sillä se mahdollistaa brändisi ja tuotteidesi saattamisen ihmisten tietoon. Mitä sitten tulee markkinointiin, Googlen Performance Max -kampanjat ovat kaiken keskiössä.
Kadunvarsimainokset ja perinteinen puskaradio, jossa digitalisaatio ei ole millään tavalla mukana, ovat edelleen käytössä olevia markkinoinnin keinoja ja sopiville tuoteryhmille oikein hyödynnettyinä myös tehokkaita.
Googlen mainosverkko on kiilannut aikapäiviä sitten tehokkuudellaan perinteisten markkinointimetodien edelle. Ja, kun puhutaan verkkokaupoista, Performance Max -kampanjat tarjoavat ehdottomasti sen suurimman kasvu- ja konversiopotentiaalin.
Periaatteessa kuka tahansa voi opetella Performance Max -kampanjoiden toiminnan siinä määrin, että kykenee hoitamaan sen operoinnin omatoimisesti.
Toisaalta, opettelu ja kampanjoiden virittely – niiden muokkaamista unohtamatta – syövät aikaa ja resursseja. Tässäkin tekemisessä kokemuksesta on hyötyä ja säästät todennäköisesti aikaa ja rahaa, kun valitset kumppaniksi sellaisen tahon, joka on opetellut alustan kommervenkit ja tehnyt mahdolliset virheet puolestasi jo etukäteen.
Jos siis toteat, että PMax-kampanjoiden hoitaminen on parempi jättää ammattilaisten käsiin, ota suunnaksi eShop First.
Me olemme sellainen verkkokauppojen tavaratalo, että monien muiden palveluidemme lisäksi me hoidamme puolestasi myös digimarkkinoinnin, johon siis Performance Max -mainoskampanjat kuuluvat.
Mikäli kuitenkin päätät lähteä tälle tielle omatoimisesti, pääset matkaan vinkeillä, joita me kerromme tässä tekstissä. Toki nämä vinkit kannattaa lukea ylipäätään, mikäli haluat ymmärtää paremmin PMax-kampanjoiden anatomiaa.
Mitä Performance Max -kampanjoilla tarkoitetaan?
Google Performance Max -kampanjat ovat kohtalaisen tuore tuttavuus Google Ads -mainosverkossa. Suomalaiset verkkokaupat ovat päässeet toteuttamaan näitä mainoskampanjoita vuodesta 2022 lähtien, ja ne ovatkin tulleet ehdottomasti jäädäkseen.
Mutta, mistä sitten tarkalleen ottaen kyse eli mitä Performance Max -mainoskampanja oikein tarkoittaa?
Siinä, missä verkkokauppojen tuli luoda aiemmin erikseen haku-, shopping- ja display-kampanjoita, nyt ne voidaan PMaxin ansiosta paketoida yhden ja saman kampanjan alle.
Tärkein tieto on kuitenkin se, että PMax-mainoskampanjoiden tavoitteena on maksimoida mainonnan tulokset. Tulosten maksimoinnin mahdollistaa Googlen jatkuvasti kehittyvä tekoäly, joka on näiden kampanjoiden kohdalla keskiössä. Tekoäly kartoittaa jatkuvasti kampanjasi toimivuutta ja se pyrkii etsimään ne kohderyhmät, jotka tuottavat tulosta.
Luonnollisesti verkkokauppayrityksen tulee itse määrittää tavoiteltava konversio, ROAS eli kampanjalle asetettava kannattavuustavoite ja toimittaa Googlelle sekä tarvittavat markkinointimateriaalit että määrittää kampanjan budjetti.
Näiden lisäksi Googlen tulee olla tietoinen myös maantieteellisistä kohteista eli alueet, joilla asuville kuluttajille mainoksia näytetään. Ja viimeisimpänä, mutta ei vähäisimpänä Google tarvitsee tuotesyötteet – tekstitiedostot, jotka kertovat, mitä kultakin verkkokauppasi sivulta löytyy.
Tämän jälkeen Googlen tekoäly ryhtyy hommiin eli se pyrkii saavuttamaan konversiotavoitteen aiempaa nopeammin ja tehokkaammin, koska se optimoi mainosten tehokkuutta jatkuvasti, reaaliajassa.
Nämä materiaalit Performance Max -mainoskampanjan rakentamiseen tarvitaan
Mainitsimme edellä, että Google tarvitsee mainostajalta eli verkkokaupalta markkinointimateriaalit. Mutta, millaisista materiaaleista tässä sitten oikein puhutaan?
Ensinnäkin, sinun tulee toimittaa Googlelle kampanjoissa käytettävät videot, kuvat ja logot. Niihin kannattaa todella panostaa, sillä suomalainen sanonta “kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa” on enemmän kuin osuva lausahdus PMax-kampanjoiden kohdalla.
Miksi?
Koska visuaalisuus on verkossa kuin puoli ruokaa eli visuaaliset elementit joko vetävät potentiaalisia asiakkaita puoleensa tai vievät heidät entistä kauemmaksi verkkokaupastasi.
Ja toisekseen, digitaalisten materiaalien rinnalle tarvitaan mainosten otsikot ja kuvaustekstit. Kun ne ovat niin ikään houkuttelevia, sisältävät oikeat avainsanat ja kohtaavat aiemmin mainittujen elementtien kanssa, tällöin kokonaisuus toimii tehokkaasti.
Miksi PMax -kampanjat ovat niin tärkeitä juuri verkkokaupoille?
Verkkokaupoille brändin tunnettuuden lisääminen on yksi tärkeimmistä asioista.
Brändin tunnettuus lisääntyy kuitenkin ajan saatossa, kunhan verkkokaupan laadukkaat tuotteet ja sitä seuraava erinomainen palvelukokonaisuus saadaan potentiaalisten asiakkaiden silmien eteen.
Mutta, miten sitten myytävät tuotteet ja samalla myös tarjoukset saadaan saatettua näiden potentiaalisten asiakkaiden tietoisuuteen, vieläpä kustannustehokkaasti, konversiot mielessä ja yhden ja saman kampanjan alla? PMaxin avulla, sillä se sisältää myös Google Shopping -tuotemainokset.
Tässä kohtaa kuvaan astuvat nimenomaan Googlen PMax -mainoskampanjat. Ne on rakennettu nimenomaan tätä tarkoitusta varten, sillä ne sisältävät Google Shopping -tuotemainokset.
Tuotemainoksilla voidaan tuoda Googlen mainosverkostossa esille uusia tuotteita ja tarjouksia, huomiota taatusti herättäen. Ja koska Googlen tekoäly on niin vahvasti läsnä, pyrkii se minimoimaan budjetin käytön jatkuvasti, tavoitellen samalla maksimaalista määrää konversioita.
3 vinkkiä Performance Max -kampanjaa varten
Performance Max -kampanjoiden tuloksellinen maksimointi edellyttää tietotaitoa siitä, miten nämä kampanjat toimivat ja mihin asioihin kannattaa kiinnittää huomiota.
Seuraavassa me jaamme teille kolme tärkeää vinkkiä, joihin kiinnittää huomiota mainoskampanjakokonaisuutta viritellessä.
Ota Google Analytics osaksi PMax-mainoskampanjoita
PMax-kampanjoiden ehdottomasti suurin ongelma on puuttellinen raportointi. Kun verkkokauppa julkaisee mainoksen, tietoa parhaiten tuottaneista mainoksista ja kanavista ei ole tarjolla.
Mutta, kun Google Analyticsiin luodaan erillinen segmentti Performance Max -kampanjoita varten, tällöin näet esimerkiksi mikä mainoksista on ohjannut potentiaaliset asiakkaa tehokkaimmin verkkokauppaasi.
Muista sijaintiasetusten tärkeys
Mikäli verkkokauppasi tarjoaa tuotteita, jotka ovat suunnattuja suomalaisille, tällöin sijaintiasetuksilla on valtava merkitys. Mikäli PMax -kampanja julkaistaan oletusasetuksilla, näkyy se sekä valitussa sijainnissa oleville henkilöille että siitä kiinnostuneille henkilöille.
Jos esimerkiksi yhdysvaltalainen kuluttaja on kiinnostunut Suomesta, oletusasetuksella kampanjan mainokset näytetään myös hänelle. Vaihda siis Performance Max -mainoskampanjan oletusasetuksena toimiva “Presence or Interest” pelkkään Presence-asentoon.
Tarjoa Googlelle kuvien ohella myös videot
Kun julkaiset videomainoksen, pidä huoli siitä, että toimitat Googlelle valmiin videon. Mikäli toimitettavat visuaaliset elementit ovat vain kuvia ja logoja, videomainos tulee ilman erillistä videota koostumaan niistä.
Edellä mainittu skenaario ei ole optimaalinen. Vaikka Google kykeneekin rakentamaan kuvista ja logoista pätevän näköisen videon, mainoksen tuottoa sillä ei maksimoida vielä. Esimerkki työkaluista, joilla kuvat ja logot saa näyttäväksi videoksi on Canva.
Yhteenveto: PMax osana suurempaa eShop First -kokonaisuutta
Onko sinulla pyörinyt ajatuksena mielessä ulkoistaa verkkokauppasi toiminta joko osittain tai kokonaan, ja digimarkkinointi siinä mukana?
Tällöin suunnaksi kannattaa ottaa eShop First, sillä muun muassa PMax on osana kattavaa palveluvalikoimaamme.
eShop Firstiltä löydät yhden katon alta kaikki seuraavat verkkokaupan palvelut kustannustehokkaasti:
- Asiakaspalvelu
- Asiantuntijapalvelut
- Digimarkkinointi
- Logistiikkapalvelut
- Maksutavat ja raportit
- Teknologiat ja data
- Tuotehallinta
- Valikoimat ja tilaukset
- Verkkokaupan visuaalit
Jos siis haluat itse keskittyä ydinliiketoimintaasi, jossa sinä olet se ehdoton ykkösasiantuntija, ja jättää verkkokaupan hoitamisen ammattilaisten käsiin, ota meihin yhteyttä.